
אולי זאת הסיבה שאת התמונה שלעיל בחרתי לכותרת, היא נראית דומה מאוד לציורי ימי הביניים שאני אוהבת וגם הסגנון של הטירה הוא לא רנסנסי במובהק. מדובר בארמון הקוסיירז'רי בפריז כשעוד שימש כארמון המלוכה. התמונה צוירה בסוף המאה ה 14 ומדהים לראות שכך נראו החיים בפריז באותם ימים.
כמאמר מוסגר אציין כי כל הסיפור הרנסנסי מתרחש לנגד עיניהם המשתאות של אליזבת הראשונה וולאד דרקולה (אם נסעו לחופשה באיטליה בכל אופן)

הרנסנס הוא תנועת תחייה תרבותית שקמה מתוך האקדמיה האפלטונית באיטליה והחזירה לאופנה את הכתבים ואת האמנות של העת הקלאסית. זו תקופה שמתוארכת בגסות בין המאה ה 14 ל 18 ומתאפיינת בהחזרת האדם למוקד תשומת הלב- אם בימי הביניים הכוונה היתה להאדיר את האל ולגמד את האדם אז בימי הרנסנס האדם הוא בר חשיבות וזכאי להנות מתענוגות העולם הזה. המבנים שבתקופה הגותית נבנו בפרופורציות עצומות וכיוונו את המבט כלפי מעלה בעזרת קשתות מחודדות וחלונות צרים הפכו בימי הרנסנס למבנים בעלי קווים מאוזנים יותר שמושכים את המבט לרוחב ובעלי מאפיינים אדריכליים של העת היוונית העתיקה. הבדל נוסף הוא שבימי הביניים האדריכלים והאמנים נותרו אלמוניים, עבדו לשם האדרת האל ולא לשם עצמם ואילו ברנסנס התפרסמו ושמותיהם ידועים לנו עד היום (ברונלסקי, פלדיו, דה וינצ'י).
דוגמא לאדריכלות גותית מחודדת:

מבנים מפורסמים מהתקופה:
הבזיליקה של סן פייטרו בקריית הותיקן
הכנסייה הגדולה של ברלין (Berliner Dom)
קפלה פאצ'י של ברונלסקי (1430)

נבנתה כווילה לעשירי הרנסנס, החזית היא העתק של מקדש יווני עתיק. המבנה סימטרי מכל צדדיו ובמרכזו יש מבנה עגול שהוא הרוטונדה. ברנסנס לראשונה רואים אדריכלות שמשמשת גם למגורים פרטיים ומבני ציבור ואינה נחלתן הבלעדית של כנסיות.


נבנתה כווילה לעשירי הרנסנס, החזית היא העתק של מקדש יווני עתיק. המבנה סימטרי מכל צדדיו ובמרכזו יש מבנה עגול שהוא הרוטונדה. ברנסנס לראשונה רואים אדריכלות שמשמשת גם למגורים פרטיים ומבני ציבור ואינה נחלתן הבלעדית של כנסיות.
מאפייני הסגנון:
*שימוש בעמודים לפי הסדרים הקלאסיים

*קשתות עגולות וגמלונים נקיים (גמלון זה העיטור המשולש שמשמש לתמיכת הגג או לקישוט מעל חלונות)
בתמונה זהו בית החולים לילדים בפירנצה, מה שנחשב למבנה הראשון של הרנסנס. ברונלסקי 1420.

*שימוש בעמודים לפי הסדרים הקלאסיים

*קשתות עגולות וגמלונים נקיים (גמלון זה העיטור המשולש שמשמש לתמיכת הגג או לקישוט מעל חלונות)
בתמונה זהו בית החולים לילדים בפירנצה, מה שנחשב למבנה הראשון של הרנסנס. ברונלסקי 1420.
שימוש ברוטונדות -מבנה הבנוי בצורת גליל:
מפייטו(כנסייה קטנה) סן פייטרו אין מונטוריו ברומא, דונטו ברמנטה 1502 .

*קמרוני חבית (קירוי מבנה בצורת חצי גליל)
*סימטריה מובהקת , הדגשת הקו האופקי של המבנה (לעומת האנכי במבנים הגותיים) ופרורפציות אנושיות (נגיד)
*המבנים הרנסנסיים מחולקים מבחוץ בחלוקה אופקית בעזרת כרכובים והם מוארים היטב כי מותקנים בהם חלונות רחבים וגדולים. מבחוץ החלונות מעוטרים מסגרות בולטות ומעליהם קשתות שטוחות/ גמלונים/ כרכובים.
במקרים רבים יש לחלונות עיטור שונה בכל קומה.
לדוגמא- בקומה הראשונה עם כרכוב, בקומה השנייה קשת ובקומה השלישית גמלון

בצרפת נבנו ארמונות בסגנון של טירות. קירות מעוגלים היוו מאפיין אפשרי ברנסנס וכך ניתן לראות מגדלים עגולים בולטים מקירותיהם ולא רק בפינות.
לדוגמא הקונסיירז'רי בפריז (מהציור שבראש הרשומה) . ארמון זה שימש תחילה כארמון המלוכה ולאחר מכן הפך לבית מעצר. כאן חיכתה מארי אנטואנט להוצאתה להורג.

משערים שהתכנון בוצע ע"י לאונרדו דה וינצ'י בעצמו.
נבנה בין 1519-1547 . הארמון הזה עצום בגודלו ונמצא באמצע שום מקום. יש בו 400 חדרים ומלכתחילה נועד להיות בית נופש למסעות ציד של המלך. בסה"כ ובמצטבר המלך בילה בו רק 7 שבועות. הארמון קשה מאוד להסקה בשל גודלו ובגלל מיקומו הדרך היחידה להתקיים היא לצוד את האוכל בעצמך. בין המסעות הארמון עמד ריק. כשהגיעו לשם המשלחות הם הגיעו עם הכל כולל רהיטים, טפטים ומזון לכל השהות. בגלל הסרבול הרב הארמון ננטש ורוב ימיו עומד שומם. אחרי המהפכה הצרפתית כל תכולתו פורקה ונמכרה. היום שייך לממשלת צרפת ומשמש כמוזאון.


עיצוב פנים:
בארמונות הרנסנס הרבה ציורי תקרה שייצגו את השמים ועיטורי פילסטרים (עמודי קיר שטוחים) ובד"כ מחורצים.

פששש
השבמחקבלי מילים
תבדקי איך מוסיפים פה כפתור LIKE
אין כמוך!
וואווו
השבמחקתודה!
השבמחקאגב, לא חייבים להגיב באנונימיות.. בוחרים באפשרות הגבה כשם/כתובת אתר, ובשדה כתובת אתר מזינים משהו פיקטיבי עם סיומת com.
נסו את זה בבית :)
אהבתי את הסקירה הקצרה שלך, אבל יש לך במקרה את הביבליוגרפיה של התמונות?
השבמחקהי בלה בלה, אין לי את הביבליוגרפיה, אבל לא תתקשי למצוא את זה ברשת..
השבמחקהי שלום הייתי רוצה לדעת קפאלת פאצי הבנתי שהיא מונומנט לאומן יש לכם מושג אולי איך האומן יכל ליצור קאפלה שלימה כמונומנט עצמי?
השבמחק