יום שני, 4 ביולי 2011

אופנת ימי הביניים- שמלת בליאוט

עומס יתר בחיי האישיים הרחיק אותי לאחרונה מהבלוג האהוב שלי (שעמית לעבודה קרא לו היום- "כי זה מעניין רק אותי")
עם שתי עבודות, שני מעברי דירה וניסיון להגיש פרויקט גמר בלימודים זה פשוט לא הותיר זמן לערוך ולסכם את הדברים שמעניינים אותי. בכל אופן, מאז שעברתי דירה עדיין לא מצאתי תמונה מתאימה לחדר שינה. וכך, בעודי מדפדפת באחד מבלוגי העיצוב החביבים עלי נתקלתי בתמונה הזאת:





















התמונה מדגימה שימוש בחיפוי קירות נועז, אבל מה שמשך את תשומת ליבי היו התמונות הגדולות האלה, של מלכים ו/או קדושים מימיי הביניים- בדיוק מה שאני אוהבת!
החיפוש שלי אחר תמונות מלכים וחתונות מימי הביניים העלה שלל נאה וגם שמתי לב לסגנון שמלה אחד שחוזר ברבות מהן. שמלה עם שרוולים ארוכים שנשפכים עד לרצפה שאני זוכרת מהאגדות שהקריאו לי כילדה.
שמלה כזאת נקראת שמלת בליאוט























שמלה זו שלטה באופנה באירופה של המאה ה- 11 עד למאה ה- 14, באזורים שהיו תחת השפעה צרפתית.

השמלה נתפרה ממשי עדין ונקשרה סביב הגוף בשרוכים שהתחילו בצידי הירכיים ועלו בבית השחי ועד למרפק- כך השיגו את מראה השרוול הצמוד בחלק העליון של הזרוע.





































קשירה זו גם יצרה מראה של קפלים רוחביים עדינים באזור המותן ובזרוע. מראה הקפלים הפך אופנתי מאוד וכדי להשיג אותו הקצו יותר בד בחלקים של הטורסו והשרוול- כנראה כבר אז גילו את האפקט מטשטש השומנים שהקפלים יוצרים. הגזרה עצמה עשויה משולשים וריבועים. התפר הקדמי (והאחורי) נועדו לאפשר לתפור בהם עוד משולשים- כדי ליצור נפח רב יותר לחצאית.



















הבליאוט היא בעצם שמלה עליונית שנלבשת מעל שמלה תחתונה צמודה בעלת שרוול ארוך שנקראת קירטל (kirtle). מומלץ שהשמלה התחתונה תהיה בצבע מנוגד לזה של העליונית כדי ליצור מראה משובב עין ולב.

הנה כמה דוגמאות מקסימות לפאר המדובר:

















































שמלה מימינו שנתפרה לפי ההנחיות

















בציור המפורסם של ואן דייק, קירטל כחול ובליאוט ירוק


















שילוב מונוכרומטי של שמלות





































ועוד תוספת קטנה כי זה באמת מיוחד- טבעות נישואין יהודיות בימי הביניים:






































פוסט קצר הפעם, ומרובה תמונות..

אז מה דעתכם על השמלות? הייתם רוצים שהאופנה הזאת תחזור?

אני כן!



11 תגובות:

  1. אנונימי24.7.2011, 15:04

    כי זה מעניין גם אותי!
    את מקסימה ומעניינת - אל תפסיקי לכתוב.
    מצפה לכל פוסט בכליון עניים.
    שנייינה

    השבמחק
  2. יפה.
    מומלץ אצלי ב-פנאי
    http://hamimlatsim.blogspot.com/2011/07/18-58.html

    אסתי

    השבמחק
  3. אני מתה על הסגנון של הבגדים בימי הביניים!
    התמונות ששמת מקסימות!
    לכן אני גם כ"כ אוהבת את הטרילוגיה של סרטי "שר הטבעות" כי הם משחזרים את זה מדהים!

    השבמחק
  4. אני אוהב את הטרילוגיה הזאת שר הטבעות דווקא לא בגלל הבגדים אבל כן בגלל האווירה הקוסמית

    השבמחק
  5. הי "מומלצי הבלוגספירה", ניסיתי להכנס לבלוג שלך אך קיבלתי הודעה שהוא למורשים בלבד..

    השבמחק
  6. אנונימי14.2.2012, 15:15

    אני כותב ספר הרפתקאות, ומעוניין להיות נאמן לתחום האופנה, אני צריך פירוט מסויים לגבי בגדים שהיו נהוגים באזור המאה ה14. בעם הפשוט וגם לבעלי אדמות. נשים וגברים. שמרנים ומתחדשים.
    אשמח לקבל למייל TAN_e@GMAIL.COM
    המון תודה.

    השבמחק
    תשובות
    1. אנונימי14.2.2012, 15:16

      סליחה טעות במייל
      TAN_E@WALLA.COM

      מחק
  7. אני מתעניינת בעיצוב אפנה של התקופה הזאת ותודה כי הקנת לי מושגים חדשים...אני חולה על הסגנון הזה וכנראה שאתפור לי ממנה אני גם דוסית כך שזה מסתדר ורק בשינויים קטנים שמתאימים לימיינו...דרך אגב למי שמחפש אפנה שהכי דומה לזאת בחנויות אז שיקפוץ לחנות בשם "בת עין " (פ"ת, ירושלים, בת- עין(ישוב)).

    השבמחק
  8. ליאת שלום,
    צר לי על האיחור בתגובה (שנתיים בערך), אבל במקרה עכשיו נשלח לי קישור למאמר הזה שלך. מזה כשנתיים אני מתעסקת בתחביב שנקרא: שיחזור היסטוריץ כשמו כן הוא. מדובר בחבורה של מוזרים שמתאספים בערך פעם בחודש כדי לשחזר (במקרה שלנו), את ימי הביניים, ותקופת האבירים. את מוזמנת אלינו בכל לשון של בקשה. אבל בינתיים הנה תגובי לפוסט שלך:
    1) הבגד נקרא בליו. bliaut זה בצרפתית ולפיכך לא קוראים את ה:aut. קוראים את זה פשוט BLIO.
    2)לא, אני ממש ממש ממש לא רוצה שהאופנה הזאת תיזור. מדובר בבגד נוראי, ובלתי נוח ברמות אחרות. אם את לא מאמינה לי את מוזמנת לנסות יש ברשותי שתי שמלות כאלה. בהצלחה לך.
    3) התמונה הראשונה ששמת היא למיטב ראייתי (תמונה לא יותר מידי בפוקוס+אני בלי משקפיים), והבנתי (זה הרחק הרחק מחוץ לתחום ההתמחות שלי) היא אינה רלוונטית.
    מצויירים של גבר ואישה ממעממד גבוהה (לא בטוח שמלוכה), מאזור מוסלמי-מזרחי (תורכים/סלג'וקים/מונגולים/סורים/קזחים, משהו כזה) מאזור המאה 16 (לפחות, אם לא למעלה מזה).
    4) עשית מישמש רציני ביותר בין שתי שמלות דומות למראה, אך שונות לחלוטין מבחינת תקופה, מטרה ושימוש. האחת היא הבליו, והשנייה היא הקוטהרדי.
    הבליו:
    5) הבליו היא נצר לתרבות הביזנטית, ובהתאמה מופיעה החל מהמאה ה11 (או מהמאה ה9, תלוי איך את סופרת והחל מאיזה גילגול). הבליו נלבשת מעל: קמיזה (שמלת פשתן לבנה תחתונה שהייתה אפיינית באירופה ובכלל בעולם מאז שחר ההיסטורי ועד לתחילת המאה ה20, זאת בעצם גופייה), ומעליה שנס, שמלה צבעונית פשוטה, ישרת גיזרה ואופיינית לכל המעמדות באותה תקופה.
    6) הבליו נאלפ קליל בסוף המאה ה12 (באנגליה כבר באמצע המאה ה12 הוא לא היה קיים), ופינה את מקומו לסורקוט. שמלה מעוטרת נטולת שרוולים- עמוקת מפתח זרועות.
    7) הקפלים לרוחב הבטן ממש לא נועדו לטשטש אותה, נהפוך הוא. בליו הוא בגד מעלים שדיים מבליט בטן. זה נובע נהרצון לחקות את המראה ההריוני של מרים אמו של ישו. מדהים איך אידאל יופי משתנה.
    זה גם למה נפוץ למצוא חגורה אחת מתחת לשדיים ושניה מתחת לבטן, שוב כדי להדגיש את העגלגלות של הבטן ההריונית.
    אומרים שהשמלות נהיו כל כך הדוקות על הבטן שנוצרו הקפלים לרוחב, ואז זה נהיה כל כך חשוב שיהיו קפלים שיצרו מראש את חלק הטורסו ארוך יותר כדי שאפשר יהיה לייצר את מראה הפליסה על הבטן כשמהדקים את השמלה.
    8) כמאט כל התמונות שהבאת של הבליו צוירו הרבה לאחר התקופה. זה נחשב מקור בילתי אמין בעליל למידע. והמוניטין דווקא מוצדק הפעם. התמונות מלאות במיסקונספציות על התקופה. התמונות שכן מתארות בליו הן: המלכה הישובה בשמלה הירקרקה-מבריקה. הנערה בבליו הורוד (אם כי מדובר בביצוע לא כל כך היסטורי של בליו), הציור שמתאר את הגיזרה, והתמונה של הפסל.
    הקוטהרדי:
    9) בגד שהופיע באמצע המאה ה14. לבשו אותו נשים וגברים כאחד (בהבדלי גיזרה ואורך). גם זאת שימלה עליונה, שנלבשת מעל: קמיזה (שימלה לבנה ארוכה, משמשת כגופייה), וקירטל אחת או שתיים. קירטל היא שמלה ימי ביניימית שנלבשה החל מהמאה ה14 ועד הרנסנס ומעבר. היא אבי המחוך ובשנים האלה היא הייתה פתוחה מקדימה וצמודה מאוד לגוף. קירטל ראשונה (שנלבשה מעל לקמיזה) רכוס מקדימה בשרוך והיא לפעמים בעלת שרוולים קצרים (בקיץ), שאליהם מתחבלים במידת הצורך שרוולים מעריכים בצבע ססגוני/יוקרתי יותר (קירטל כחולה תקבל שרוולים אדומים, וקירטל אדומה תקבל שרוולים שחורים, לדוגמא). הקירטל השנייה תרכס מקדימה בכפתורים עגלגלים(דמויי פונפון), ואף שרווליה הצמודים מאוד עשויים להיות מוצמדים למקום בקפתורים דומים מהמרפק ליד. רק מעל כל החוחה והיתלולה הזאת יבוא הקוטרדי, שהוא בעצם (אם אתם עוקבים), כבר כמאט מעיל (והוא אכן השכבה האחרונה לפני המעילים).
    10) שרוולי הקוטהרדי נפתחים באזור המרפק ומשתלשלים לרוב עד הרצפה. הקוטהרדי נוטה להיות יותר נוח מהבליו בגלל שרווליו הקצרים יותר. זהו בגד עצילות מרשים ביותר, ואני מאמינה שתמצאי אותו יותר לרוחך.
    11) הציור של ואן-דייק (השמלה הירוקה) מתאר בכלל בגד שלישי, מדובר במעיל לכל דבר ועניין. ואת המעילהזה אפשר לראות רק החל מהמאה ה16 (למיטב זכרוני, שוב זה מחוץ לתחום ההתמחות שלי).

    מקווה שלא שיעממתי בחפירות שלי.
    כל מי שמתעניין בשחזור היסטורי/ בלבוש היסטורי / בלנסות בעצמה להסתובב 5-8 שעות בשמלה ארוכת שרוולים מוזמן לפנות אלי. אני זמינה במייל או בפייסבוק, אני כותבת את השם שלי בעברית.

    בברכה,
    טל רמתי

    השבמחק
  9. אנונימי5.9.2014, 20:46

    אני חייבת לציין שזה מאוד עזר לי בעבודה במדעים

    השבמחק
  10. אנונימי7.2.2015, 12:48

    עזר לי מאוד בעבודה בהיסטוריה,
    אשמח אם תפרסמי גם על אופנת הגברים בימי הביניים...

    השבמחק