יום ראשון, 1 בספטמבר 2013

1 בספטמבר: מותו של האדריכל הנאצי הראשי אלברט שפר

מדי יום בעבודה אני מחפשת חומר עבור המדור האהוב "למות על אדריכלות", במסגרתו אני מחפשת אדריכלים ומעצבים שמתו (או נולדו) באותו יום. מדהים לראות כמה תאריכים יבשים יש, בהם לא נולדו שום אדריכלים, ואחרים שמניבים תנובה נאה!

כזה היה היום הזה, 1 בספטמבר 2013, בו עלה בחכתי אלברט שפר, האדריכל הנאצי הראשי, שהחזיר נשמתו ממש היום לפני 32 שנים.


אלברט שפר 19/03/1905- 01/09/1981.

מכיוון שהתחרט על מעשיו נידון שפר ל 20 שנות מאסר בלבד בכלא שפנדאו אשר במערב ברלין. שם ישב יחד עם עוד 6 מראשי המשטר הנאצי. בגלל שהתחבב על שומריו הצליח ליצור קשר עם העולם החיצון, כתב זכרונות ועסק בגינון.

לשפר נולדו בן ובת. בנו שקרוי על שמו הוא אדריכל בעל שם עולמי, והקים בשנת 1984 חברת אדריכלות ותכנון עירוני שהיא מהגדולות והחשובות בגרמניה. (גם הסב קרוי באותו שם וגם הוא היה אדריכל). בתו, ד"ר הילדה שראם, לוחמת נגד אנטישמיות ופעילה לשימור זכר השואה, ייסדה בכספי הירושה מאביה קרן לסיוע לנשים יהודיות. בהתכתבויות שניהלה בילדותה עם אביה שבכלא הוא טען בפניה שלא ידע על פשעי המשטר הנאצי.

כשסיים לרצות את עונשו, פרסם שפר את הספר הפופולארי "בתוככי הרייך השלישי", הפך למרצה מבוקש וסיים את חייו בזרועותיה של מאהבת אנגליה.


דגם ברלין החדשה כפי שהיתה אמורה להיבנות לפי חזונו של היטלר ותכנונו של שפר, הכל בפרורופציות עצומות ובהשראת מבנים מפורסמים בעולם כמו אולם הריקודים בוורסאי ובזיליקת סנט פטרוס הקדוש.

רודולף הס, שגם הוא נשפט למאסר באותו כלא, נשאר שם אחרון, הרבה אחרי שכל היתר שוחררו, בעיקר כי המשיך להביע תמיכתו בהיטלר ובפתרון הסופי.



הס ישב בשפנדאו לגמרי לבדו במשך 30 שנים, רק הוא ומנהל הכלא האמריקאי- קולונל יוג'ין ק. בירד ששמר עליו. עם השנים התחברו השניים וכתבו יחד את הספר "האדם הבודד בעולם" שעסק בין היתר בנסיעתו של הס לסקוטלנד (מבצע השלום) ומבצע ברברוסה.























הס משמאל בזמן משפטי נירנברג
כשהתגלה עניין החברות וכתיבת הספר, פוטר האמריקאי ממשרתו (1971) ובכך הסתיימה הקריירה שלו באופן כללי. הס נותר לבדו בכלא, בבידוד מלא, למרות נסיונותיו של קולנול בירד להשפיע ולהקל על מאסרו. בשנת 87 בעודו בן 93 נמצא תלוי בתאו, כאשר בירד טוען שבעצם מדובר ברצח.

לאחר מותו של הס, שהיה האסיר האחרון בכלא שפנדאו, הושמד מבנה הכלא כדי למנוע הפיכתו לאתר עליה לרגל לנאצים וההריסות נטחנו לאבקה ופוזרו מעל הים הצפוני. גם הקבר של הס פורק בשנת 2011 לאחר שהפך לאתר עליה לרגל. שרידי גופתו נטחנו ופוזרו מעל אגם ששמו נשמר בסוד.



כלא שפנדאו בתמונה משנת 1951


4 תגובות:

  1. תודה! תמיד כיף לשמוע :)))
    חג שמח!

    השבמחק
  2. אנונימי24.12.2013, 13:30

    שמו הוא ספייר

    השבמחק
  3. הי אנונימי, שמו אמנם נכתב speer, אך נהגה בגרמנית כ- שפאאר :)
    ניתן לשמוע כאן: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/a/a7/De-Albert_Speer.ogg

    השבמחק