יום רביעי, 27 באוקטובר 2010

פסלי ענק

לקראת טיסתי הקרובה לרומא, בעודי מחפשת חומר על מסלולי טיול מומלצים, הועלתה השאלה מה מקור השם "קולוסיאום"
























מבנה הקולוסיאום נקרא במקור אמפיתאטרון פלאבי וזאת על שם השושלת הפלאבית שבתקופתה הוא נבנה. מסתבר, שהקולוסיאום נקרא כך היום כי בסמוך אליו עמד פסל עצום בגודלו (= קולוסאלי) של הקיסר נירון ונקרא קולוסוס נירון. הפסל נחרב אך שמו דבק בקולוסיאום. הפסל התנשא לגובה 38 מטר ונבנה בין 64-68 לפני הספירה- בימי חייו של הקיסר נירון. הפסל הוצב בסמוך למקום מגוריו על גבעת פלטין הצופה על רומא. זמן קצר לאחר מותו של נירון השנוא ב 68 הוסיפו לפסל הילה ושינו את שמו ל"קולוסוס סוליס" אל השמש הרומי. בשנת 128 ציוו להזיז את הפסל למקום סמוך לקולוסיאום כדי לפנות מקום על הגבעה למקדש ונוס. הפסל הוזז בעזרתם של 24 פילים!
האזכור ההיסטורי האחרון לפסל היה בשנת 354 לספירה. כנראה שהפסל נהרס באחת מרעידות האדמה התכופות שתקפו את האזור במאה החמישית. היום נותר ממנו רק הבסיס (הפדיסטול) מהמיקום שלו ליד הקולוסיאום. לבני הבסיס חשופות משום שציפוי השיש שלו נבזז. לא נותר כל תיעוד מצויר של קולוסוס זה.

























הקולוסוס מרודוס כפי שנראה בדמיונו של הצייר
הקולוסוס מרודוס- פסל ענק של אל השמש הליוס, שהוקם ברודוס בשנים 292 -280 לפנה"ס. הפסל נחשב לאחד משבעת פלאי העולם העתיק, והוא חרב ברעידת אדמה לאחר 56 שנים. הפסל הוקם לאחר שצבאה של רודוס שמנה 6,000 איש הצליח להביס בקרב את המקדונים שצבאם מנה 40,000 איש שניסו להשתלט על הממלכה לאחר מותו של אלכסנדר מוקדון ב 323 לפנה"ס. כאות הוקרה לאל הליוס לו זקפו בני רודוס את הצלת האי, החליטו לבנות את הקולוסוס העצום. הפסל התנשא לגובה של כ-34 מטרים. בסיסו היה עשוי שיש, וגופו היה עשוי ברונזה וממולא בסלעים ששימשו לייצובו. צורתו המדויקת לא ידועה, אך נראה כי מדובר בפסל שמתאר את האל הליוס כשהילה מעל ראשו, ידו האחת על מותנו השמאלית, וידו האחרת סוככת על עיניו. לפי דעה אחרת הפסל הניף לפיד בוער בידו. מיתוס נפוץ מתאר את הקולוסוס כעומד על שני בסיסים, כשרגליו מפושקות, והאוניות שהגיעו לנמל או יצאו ממנו, עברו בין רגליו. כפי הנראה מקורו של המיתוס הוא בשרטוט שנוצר במאה ה-16, המראה את הקולוסוס עומד בצורה כזאת. בפועל בניית פסל בצורה כזו הייתה כנראה מעל ליכולתם האדריכלית של בני התקופה, ולכן סביר כי מדובר באגדה.




















ציור מהמאה ה 16 שמראה את הפסל כמקדם את פני המגיעים לנמל

בשנת 226 לפנה"ס קרס הקולוסוס מרודוס כתוצאה מרעידת אדמה, 54 שנים לאחר שנבנה. למרות ששכב על הקרקע, הוא עדיין נחשב ליצירה מרשימה, ונכלל ברשימת פלאי תבל של אנטיפטר מצידון, רשימה שאותה פרסם בשנת 140 לפנה"ס, שנים רבות לאחר קריסת הפסל. חורבנו הסופי של הקולוסוס הגיע בשנת 654 לספירה, כשהעיר רודוס נבזזה על ידי ערבים שמכרו את שרידי הפסל כגרוטאות.


























ציור דמיוני נוסף

בשנת 2008 פורסם כי פסל הקולוסוס מרודוס יוקם מחדש בנמל העיר. הפסל החדש מיועד להתנשא לגובה של 60 עד 100 מטר, כך שיהיה גבוה פי שניים או שלושה מהמקור. הוא אמור להיבנות בחלקו מכלי נשק מותכים ולהיות מוקדש לשלום. בעבר דובר על הקמת שחזור מדויק של הפסל המקורי, אך לבסוף הוחלט לבנות אותו כך שניתן יהיה לבקר בתוכו, ובשעות החשיכה הוא יואר ויציג מופע אורקולי. העלות המשוערת של הפסל היא 200 מיליון אירו‏‏.

בשנת 1883 יצא לאור שירה של המשוררת אמה לזרוס "The New Colossus" (הקולוסוס החדש). היצירה נחקקה על לוח מתכת בבסיסו של פסל החירות בניו יורק. שתי השורות הראשונות של השיר מתארות את הקולוסוס "הישן":
"Not like the brazen giant of Greek fame,
With conquering limbs astride from land to land..."
"לא כמו ענק הפליז, גיבור תהילת יוון,
ברגלים מנצחות-מפושקות מאדמה לאדמה..."
























גובהו 46 מטר אגב..

הקולוסוס של ממנון- (או קולוסי שזה קולוסוס ברבים) ליד העיר לוקסור במצרים, נוצר עבור הפרעה אמנחותפ השלישי. מדובר בשני פסלי אבן עצומים המתוארכים ל 1350 לפני הספירה!! ומתנשאים לגובה 18 מטר.








פעם הם עיטרו את הכניסה למקדש המוות של אמנחותפ השלישי ועכשיו עומדים לבדם בשדה הפתוח, משום שכמעט לא נותרו שרידים מהמקדש ההוא. לאחר רעידת אדמה בשנת 27 לפני הספירה, בקע את הפסלים סדק ענק ואז, כשהאבן היתה מתחממת בקרני השמש העולה, היו הפסלים משמיעים מעין אנחה. היוונים הקדומים שבאו לבקר במקום חשבו שהפסלים מייצגים את המלך הטרויאני ממנון, בנם של אאוס וטיטן. במאה השלישית ניסה הקיסר הרומי לשפץ את הפסלים- הוא העלים את הסדק אך איתו נעלמה גם האנחה המפורסמת. על בסיסם של פסלי הענק כתובות הקדשה למלך אמונחותפ השלישי, לאשתו ולאמו. מצבם של הפסלים די גרוע בגלל רעידות האדמה התוקפות את האזור והאבן ממנה הם עשויים. לאחרונה החל הליך של ניקוי הפסלים שבמהלכו נחשפים ציורים וכתובות שהתכסו בשכבות של לכלוך בנות אלפי שנים.







































כל זה הזכיר לי שבסדרה LOST קבעו את מקום משכנו של ג'ייקוב במערה תחת כף רגל ענקית שנותרה מפסל עצום שעמד במקום, משהו בסגנון של הקולוסוס מרודוס. אני מסתכלת בתמונה ולא מאמינה שצפיתי בקשקוש הזה! הם אפילו לא טרחו להסביר מה הפסל היה אמור לייצג..


















גם בספר ובסרט על פי שר הטבעות קיים תיאור של הגיבורים השטים בנהר שמשני עבריו צוקים ועליהם מתנשאים פסלים עצומים שמקדמים את פניהם ומזהירים על הסכנה הצפויה בדרכם למורדור ולהר הגזירה..

























היום כבר לא ממש בונים מונומנטים עצומים כאלה, בעיקר כי זה לא דמוקרטי וגם אלילי. אבל בדרום אמריקה למשל ניתן למצוא את פסלו של ישו מעטר כל גבעה והר בנוף ומעניק תחושה של שמירה תמידית.

















נ.ב. הקיצור AD שמשמעו- לספירה הנוצרית, מקורו במילים anno domini- שנת אדוננו בלטינית.

4 תגובות:

  1. אנונימי28.10.2010, 12:13

    מעניין ממש! אבל ממש!

    השבמחק
  2. מרתק מרתק... ממש שעה היסטורית.

    אחלה ליאת וטיול נעים.

    השבמחק
  3. אנונימי28.10.2010, 15:29

    הכותרת פצצה !!!
    אלון.

    השבמחק
  4. אנונימי28.10.2010, 16:52

    מהמם.. ומדהים.. פשוט כדאי לנסוע למקומות היסטוריים הללו..

    וסילי

    השבמחק