יום שני, 24 בינואר 2011

קינג ג'ורג'

לאור יציאתו הקרובה לאקרנים של הסרט "נאום המלך", השתתפתי בתחרות נושאת פרסים בעניינו. כך גיליתי שמדובר במלך ג'ורג' השישי, אביה של המלכה אליזבת הנוכחית. שאלה מכיוון לא צפוי נשמעה- האם זהו אותו קינג ג'ורג' המונצח ברחובות ארצנו? מכאן קצרה היתה הדרך להתעמקות בנושא. כדי להיכנס לרוח הדברים הנה כרזה שפורסמה בארץ בימי השלטון הבריטי, לרגל הכתרתו של המלך ג'ורג' ה 6:



כרוז אל תושבי תל-אביב, לקראת חג ההכתרה, ביום ד', 12 במאי 1937, יוחג בכל רחבי הקיסרות הבריטית חג ההכתרה של הוד מלכותם המלך ג'ורג' השישי והמלכה אלישבע (!! תירגום לאליזבת?!). החג הזה המסמל את אחדות הקיסרות ואת רגשי האמונים אשר עמים וארצות שונים ורחוקים רוחשים לארץ המטרופולין- הוא חג גם לנו, חלוצי העם העברי בארצו החוסה בצל שלטונה של בריטניה. העיר תל אביב תחוג את החג הזה ברוב פאר, לפי תוכנית מיוחדת. בזה פונה עיריית תל אביב לכל תושבי העיר שישתפו עצמם בחג ההכתרה. ביום זה יש להניף על כל הבתים- וביחוד ברחובות הראשיים- דגלי בריטניה ודגלי ציון. הגרים בקומות העליונות מתבקשים לקשט את הגזוזטראות הפונות לרחוב בשטיחים ובמרבדים נאים. כן יש להאיר בליל ההכתרה את חזיות הבתים באור משנה, כדי לשוות לעיר מראה חגיגי.


אני ממש אוהבת את השפה של המודעה הזו! גזוזטראות, חזיות הבתים.. וממתי מקשטים מרפסת בשטיחים? בכל אופן, אותו ג'ורג' המומלך במודעה אינו זה שמונצח ברחובות- כי אם אביו, ג'ורג' החמישי ועל כך תחילה-




ג'ורג' החמישי 1865-1936, עלה לכס המלוכה ב 1910 ובימי מלכותו פורסמה הצהרת בלפור שהבטיחה כינון של "בית לאומי יהודי" בארץ ישראל. קריאת מחצית מרחוב הכרמל בתל אביב על שמו נעשתה בחצי יובל למלכותו ונועדה לציין את העובדה הזו וגם להביע שמחה על כיבוש הארץ מידי האימפריה העותמנית בפיקודו של הגנרל אלנבי. שמו הונצח ברחובות על שמו גם בירושלים ובחיפה (ששונה אחר כך ל"מגינים").


ג'ורג' החמישי בצעירותו (נאה מאוד ביחוד בהתיחס לנוכחיים..)


בנו הבכור של ג'ורג' שהיה אמור לרשת אותו במלכות היה אדוארד השמיני, אך הוריו הביעו את תקוותם שלעולם לא ינשא כך שהכתר יוכל לעבור לאחיו הצעיר יותר (לימים ג'ורג' השישי). וכך, לאחר מותו של ג'ורג' החמישי בשנת 1936, התגשמה תקוותם של ההורים כאשר אדוארד החליט לוותר על המלוכה כדי להינשא לאהובתו וואליס- גרושה אמריקאית. בפועל החזיק בכס המלכות פחות משנה ומעולם לא זכה לטכס ההכתרה הרשמי.


בדיחה פופולארית מאותם הימים היתה זו:
‘Knock knock. Who’s there? Edward Rex. Edward Rex who? Edward wrecks the Coronation.’


אדוארד השמיני ואשתו

בעצם לא היתה בחוקה הבריטית אפשרות בה מלך יכול להתפטר מתפקידו ולכן נכתב במיוחד למטרה זו חוק הויתור. בהודעותו הרשמית על הויתור אמר אדוארד כך: איני מוצא אפשרות לשאת את נטל האחריות הכבד, ולמלא את חובותיי כמלך, כפי שברצוני לעשות, ללא העזרה והתמיכה מצד האישה אותה אני אוהב. (רומנטי!)
ברמת העקרון הוא יכול היה להתחתן איתה ולהישאר מלך אבל זה היה מחייב את התפרקות הממשלה כי לפי החוק הבריטי המלך חייב לנהוג בעצת יועציו והם ייעצו לו לא למסד את הקשר ואמרו שהעם הבריטי לעולם לא יקבל את וואליס כמלכה.



כתב הויתור משנת 1936:

instrument of abdication-I edward the eighth of great britain, ireland and the british dominions beyond the seas, king, emperor of india, do hereby declare my irrevocable determination to renounce the throne for myself and for my desendants, and mt desire that effect should be given to this instrument of abdication immediately.


אדוארד ו-וואליס כדוכסים בצרפת, 1951 (הבחינו בכפפות הלבנות ההכרחיות בשנות ה 50, ואיזה מותניים צרות!)

במהלך שנות מלחמת העולם השנייה קושרו אדוארד ואשתו למפלגה הנאצית ונפוצו שמועות שאומרות שהוא היה אמור להיות שליט הבובה של הנאצים על בריטניה לאחר כיבושה על ידם. בנוסף נטען על ידי הביוגרף של המלך שבין בני הזוג שררו יחסים סאדו-מזוכיסטיים, כאשר אדוארד נשלט לחלוטין ע"י אשתו.


המלך ג'ורג' השישי (המגמגם)


1895-1952, ג'ורג' השישי, אחרון קיסרי הודו עד לעצמאותם ב 47 והאחרון שנשא בתואר מלך אירלנד עד ליציאתם לעצמאות ב 49. ג'ורג' השישי הוא בעצם השם שאימץ הנסיך אלברט, אחיו הצעיר של אדוארד, בטקס ההכתרה. הוא עלה לכס המלכות כחצי שנה בלבד לאחר מות אביו ולאחר חתימת אחיו הבכור על כתב ויתור. במלחמת העולם הראשונה שירת כקצין בצי הבריטי ולאחר מכן למד מדע הדינה כלכלה והיסטוריה. הוא נישא לאליזבת שבתחילה סירבה להינשא לו בטענה שהיא סולדת מאורח החיים המלכותי כי הוא ימנע ממנה אי פעם להתנהג ולהביע דעות בהתאם לרצונה החופשי. אלברט השבור הכריז שלעולם לא ישא אישה אחרת מלבדה וכעבור שנתיים התרצתה אליזבת והנישואים מומשו.

ג'ורג' השישי ביום חתונתו לאליזבת. מימין ג'ורג' החמישי והמלכה מרי.(שמלת הכלה וכיסוי הראש אופייניים לשנות ה 30)



נפנופי יד מלכותיים!

לזוג נולדו 2 בנות- אליזבת המלכה הנוכחית ומרגרט. אשתו של גורג' השישי כונתה בעקבות זאת אליזבת המלכה האם.
ג'ורג' השישי עלה לשלטון בשנת 1937, הימים שלפני פרוץ מלחמת העולם השנייה ותקופה בה בריטניה היתה צריכה מנהיג חזק להתאחד מאחוריו. ג'ורג' היה חסר בטחון ומגמגם וידע שעליו לטפל בבעיה זו. בעקבות סדרת מפגשים עם מטפל הצליח להתגבר על הבעיה ולחזק את האומה כשנשא נאום רדיו בוטח וסוחף.

זה לפחות מה שאומרים בפרסומים לקראת הסרט. לא מצאתי ברשת שום תיעוד אחר לגמגום שלו. התחקיר הקצר הזה על בית המלוכה היה מרתק בעיני! מקווה שגם לכם היה מעניין.

אשמח לקבל תגובות מכולם וממי שכבר ראה את הסרט או מכיר את הנושא ממקור מהימן יותר- במיוחד!

5 תגובות:

  1. איזה כיף נולדתי ביום של המלכה ויקטוריה! אני ובוב דילן לא לבד

    השבמחק
  2. אנונימי27.1.2011, 7:49

    היחידי שקיבל מלוכה והלך לחפש אתונות... לך תבין

    השבמחק
  3. אלישבע זה תרגום לאליזבת' על פי התרגום לאנגלית בתנ"ך של המלך ג'ימס


    http://he.wikipedia.org/wiki/%D7%90%D7%9C%D7%99%D7%A9%D7%91%D7%A2,_%D7%90%D7%9D_%D7%99%D7%95%D7%97%D7%A0%D7%9F_%D7%94%D7%9E%D7%98%D7%91%D7%99%D7%9C

    השבמחק
  4. תודה על התגובה, תמיד שמחה לגלות דברים חדשים :)

    השבמחק
  5. תודה על הסקירה, עשית לי סדר

    השבמחק